Hattem

Doorontwikkeling buitendienst

Gemeente Terschelling

Hoe kan de bedrijfsvoering van het dagelijks onderhoud van de buitenruimte in de toekomst het meest efficiënt worden ingezet? En welke rol en omvang moet de buitendienst hebben om een meerwaarde te leveren aan de gemeente? Met deze twee hoofdvragen klopte de gemeente Terschelling bij Cyber aan.

De gemeente Terschelling is een bijzondere gemeente. Niet alleen omdat het een eiland is, maar ook omdat de gemeente in het zomerseizoen te maken heeft met een enorme toeristenstroom. Dat maakte het project op Terschelling volgens adviseur Maurice Janssen extra uitdagend.

 

Flexibele buitendienst

Om erachter te komen hoe de bedrijfsvoering van het dagelijks onderhoud het meest efficiënt kan worden ingezet en wat de rol en omvang van de buitendienst hierin moet zijn, heeft Cyber een inventarisatie uitgevoerd. Maurice licht toe dat Cyber hiervoor medewerkers heeft geïnterviewd, waarbij onder andere is bepaald wat zij belangrijk vinden op het eiland. “Uit deze inventarisatie kwam onder meer naar voren dat de buitendienst flexibel is en een grote betrokkenheid heeft bij het eiland.”

 

Beste scenario

Vervolgens heeft Cyber enkele scenario’s opgesteld. Bijvoorbeeld: ‘Hoeveel fte is minimaal nodig om service te kunnen bieden aan de inwoners en toeristen?’ Het is nu de taak van de gemeente om een keuze te maken uit de scenario’s, om vervolgens te bepalen welk scenario het beste past bij de doelstellingen en bij de eigen dienst. “Zodat de gemeente op die manier de eigen dienst zo efficiënt mogelijk kan inzetten.”

gemeente_terschelling

Projecten